Seminar Skil & Pengurusan Emas di Kota Kinabalu Sabah

Salam sejahtera kepada semua pembaca. Di sini admin ingin mewar-warkan perkongsian ilmu pelaburan emas yang akan diadakan khas untuk warga Sabah terutamanya di Kota Kinabalu. Para speaker adalah yang didatangkan khas dari semenanjung, Team RER dan dibawah label Sinar Gold (SG).Kami selaku penganjur, syarikat Amaish Enterprise berbesar hati untuk menganjurkan seminar tersebut pada pertengahan bulan Oktober 2013. Boleh rujuk pada flyer di bawah untk maklumat lanjut.

seminar _KK

Jika seseorang itu punya banyak duit atau modal sekali pun, kalau tiada ilmu untuk melabur, nescaya akan sia-sia apa yang dilaburkan. Penuhkan ilmu di dada sebelum melabur. Untuk maklumat lanjut serta tempahan, boleh hubungi 016-7114262 ( call / sms / WhatsApp). Tempat adalah terhad.

Makluman berkenaan Homestay Amaish

Salam sejahtera kepada semua, sejak kebelakangan ni, admin banyak menerima panggilan telefon dari pembaca blog ini untuk menyewa homestay kami. Beribu kemaafan dari pihak kami disebabkan tidak berkesempatan untuk memaklumkan status terkini perkhidmatan homestay tersebut.

Untuk makluman semua, pihak kami sudah tidak menawarkan perkhidmatan homestay untuk unit tersebut disebabkan pihak kami telah berpindah ke Kota Kinabalu Sabah. Disebabkan masalah untuk mengurus unit tersebut, pihak kami terpaksa membuat keputusan tersebut.

Berita baik pula, bagi para pelanggan@peminat emas fizikal di Sabah, anda boleh hubungi kami untuk membeli emas murah. Kami adalah agen berdaftar@marketer sah syarikat emas Sinar Gold dengan no agen J002.Harga yang kami tawarkan antara yang termurah dengan tiada kos upah. Dengan pembelian yang banyak, harga istimewa akan diberikan.
Rujuk sini

Kedai Emas Online Dibuka…

Alhamdulillah…. setelah sekian lama perancangan yang dibuat tertangguh, akhirnya dapat juga dibuka kedai emas kami secara online. Walau pun buat masa ni barang yang ada tidak banyak, pihak kami akan sentiasa menambah baik dan tambah barang kemas yang ada untuk pilihan pembeli.

Jemput masuk dan membeli-belah barang kemas yang kami sediakan. Harga murah dari pasaran dan tanpa kos upah. Berbaloi-baloi untuk membeli. Harga emas sekarang pun masih lagi rendah, apa ditunggu lagi? Bonus pun dah nak dapat… tukarkan bonus yang dapat tu ke dalam bentuk barang kemas. Kenapa saya cakap baarng kemas? kerana anda atau isteri anda boleh melaram sambil menyimpan harta. Beli dengan kami, kelebihannya barang kemas yang kami jaul, kami akan beli semula dengan harga yang kompetitif (T&C apply)

http://www.facebook.com/#!/EmasAmaishOnlineShop

Sila-silalah like fanpage kami ye sebagai tanda sokongan anda… hehehe..

Skill Cincin Berskala Santai

Salam sejahtera kepada semua pembaca blog admin yang suam-suam kuku ni.hehehe.. Dah lama betul rasanya tak post artikel dalam blog ni memandangkan tuntutan tugas hakiki yang lebih diutamakan.

Okey.. kalau tengok pada tajuk entri kali ni, boleh dikatakan hampir semua Dealer Sinargold tau basic skill  untuk teknik arahnu ni. Cuma di sini admin ingin berkongsi ilmu (boleh dikatakan free la… ) yang diperolehi dengan para pembaca. Jika peruntukan simpanan anda selama ini dimasukkan ke dalam akaun simpanan di bank atau ASB sahaja, apa kata jika anda tukarkan kebiasaan tersebut dengan sandarkan wang fiat anda ke dalam bentuk emas. Tak perlu nak beli yang berketul2 dengan modal yang ciput. Beli saja ikut kemampuan. Admin cadangkan supaya anda membeli dan menyimpan emas @  kemas dalam bentuk cincin, kecil dan murah.

Admin tak nak berikan kata-kata manis yang diberi oleh kebanyakan penjual emas dengan kata-kata kenaikan emas adalah sebanyak 25-30% setahun. Apa yang admin jangkakan kenaikan minimum sebanyak 15% setahun sahaja (kira play safe la..)

Jika anda sekadar membeli emas dan menyimpan sahaja emas tersebut, anda hanya mengharapkan kenaikan harga emas untuk mendapatkan profit. Berbeza dengan cara menggunakan skill cincin berskala ni, anda boleh mendapat keuntungan sekurang-kurangnya 12% setahun selepas ditolak dengan harga buyback untuk semua stok emas yang anda jual.Itu admin anggarkan kenaikan ema sebanyak 15% sahaja.

Jika anda membeli sebentuk cincin setiap bulan, pada bulan ke 30, anda sudah boleh mendapat keuntungan 12% tersebut dengan hanya bermodalkan 25 bentuk cincin sahaja jika anda menjual semua emas tersebut.Jika mahu teruskan, tiada masalah.Modal kurang, untung lebih….

Tak perlu nak risau jika harga emas tidak stabil atau turun.Apa susah, bila harga turun, kita rembat banyak-banyak cincin untuk dibuat stok.Insyallah takkan tercekik dengan arahnu jika anda ikut seperti yang diajar. Buat skill cincin ni secara santai, baru lah hati senang sebab stok emas dalam tangan bertambah. DIINGATKAN SEKALI LAGI, STOK EMAS TU  DALAM TANGAN ANDA , BUKAN PADA SAYA…hehe..

Jadi apa yang anda perlu buat jika berminat untuk apply skill cincin berskala santai ni,cuma beli 5 bentuk cincin  dengan admin dengan berat purata 2.5g setiap satu. Kenapa saya minta anda beli 5 bentuk?Bukan sebagai pengeras untuk belajar (Sebab anda beli dan pegang sendiri emas anda tu). Tapi sebagai menunjukkan komitmen anda untuk aplikasikan skill tersebut.

Apa? anda risau untuk bayar upah simpan? Dengan skill yang betul, semua tu ditolong bayarkan oleh Arahnu sendiri.hehehe.. macam tak percaya bukan?percayalah, ni bukan lawak ke der…

Jadi bagi sesiapa yang berminat untuk simpan kekayaan dalam bentuk emas, hubungi admin untuk pencerahan. Jangan risau, kita boleh berTT untuk sesi pencerahan dan bantuan untuk melaksanakan skill ni. Admin boleh ditemui di area Kota Kinabalu, Sabah..

Harga Emas Buat Perangai…

Ada berita gembira buat peminat@pelabur emas fizikal pada waktu ni. Manakan tidak, harga emas semasa telah turun menjunam melangkaui technical analysis.Pada saat post ini ditulis, harga emas berada pada kedudukan USD1711/Oz. Mungkin pada individu yang tidak mendalami dunia emas fizikal akan menyatakan bahawa pelaburan emas ini tidak menguntungkan kerana kadangkala harga turun mendadak. Sebenarnya ini adalah berita gembira buat pelabur@ peminat emas untuk menambahkan lagi stok yang ada dalam simpanan. Dan bagi sesiapa yang mahukan keuntungan segera diatas penurunan harga ni, inilah peluang yang terbaik untuk membeli ketika harga rendah, dan menjual semula ketika harga tinggi. Buy low, Sell High.

Kadangkala walau pun harga semasa emas dunia turun, harga emas di kedai-kedai emas turun sedikit sahaja atau tiada penurunan langsung. Paling tidak pun, akan ditawarkan tiada dikenakan upah tukang walhal harga pergram masih lagi tinggi. Seperti yang admin sebut-sebutkan sebelum ini, emas tetap emas. Hanya harga yang ditawarkan oleh penjual sahaj yang membezakannya. Adakah anda bangga apabila membeli barang kemas anda pada harga yang tinggi? Sudah semestinya tidak bukan? Cuba lihat harga emas 916 yang admin tawarkan, adakah mahal dari harga pasaran?Hubungi admin jika anda berminat untuk memiliki emas yang murah tapi berkualiti. Bukan sahaja untuk pelaburan, malah boleh dipakai untuk melaram….Bagus bukan?

Jom Bayar Zakat…

Alhamdulillah…. minggu lepas sebelum pergi bercuti hujung tahun, admin sempat pergi ke Pejabat Agama Islam Batu Pahat untuk menguruskan pembayaran zakat emas. Jadi di sini admin nak berkongsi dengan para pembaca berkenaan zakat emas ni.

Untuk kadar Nisab bagi negeri Johor untuk tahun 2011 ni telah ditentukan sebanyak RM14862.25 iaitu bersamaan dengan berat 85 gram emas.Perkiraan mudahnya adalah bernilai RM174.85 segram.

 Jadi kalau pembaca ada memiliki emas fizikal macam gold bar, gold wafel, gold coin atau barang kemas yang tidak dipakai (barang kemas comfirm la boleh dipakai..) dan disimpan buat pekasam je dengan berat melebihi 85 gram apabila cukup haul (tempoh setahun kalendar islam/masihi). Maka pembaca kena dan diwajibkan untuk bayar zakat emas. Kalau macam admin ni yang stok emas sentiasa keluar dan masuk dari simpanan, tak diwajibkan untuk bayar zakat sebenarnya. Tapi kitakan mencari pahala lebih dengan berzakat dan bersedekah, tak salah pun kalau nak bayar zakat. Lagi bagus.Perkiraannya macam ni :

Contoh berat emas yang ada dalam simpanan adalah sebanyak 100 gram (nak senang kira)  :

100 gram x RM174.85 = RM1748.50 (nilai emas dalam simpanan)

Jumlah yang kena bayar zakat :

RM1748.50 x 2.5% = RM437.13

p/s : Nilai nisab emas adalah sama untuk semua jenis emas tak kira berketulenan 999, 950, 916 dan sebagainya.

Dengan membayar zakat juga, pembaca akan dapat pelepasan cukai untuk tahun tersebut dengan syarat mendapatkan resit rasmi yang dikeluarkan oleh Pejabat Agama Islam yang pembaca dah bayar zakat. Untung la kan bayar zakat ni, dapat pahala, dapat sucikan harta. Ada beberapa hari lagi untuk sampai ke hujung tahun. Jadi jangan berlengah lagi untuk menunaikan zakat yang wajib ke atas diri kita. Aminn…..

Maklumat lanjut boleh hubungi Pejabat Agama Islam Batu Pahat : 07-4343566 atau yang berhampiran dengan tempat anda.

Panduan Solat Qasar & Jama’

Salam sejahtera kepada para pembaca semua. Di sini admin ingin berkongsikan ilmu yang telah admin cedok dari sesawang JAKIM untuk panduan kita bersama (kongsi ilmu tak apa…). Berikut adalah panduan bagaimana untuk kita melaksanakan Solat Qasar & Jama’ sekiranya kita dalam perjalanan atau bermusafir. Tapi jangan pulak tujuan kita bermusafir tu untuk membuat perkara maksiat atau keburukan, tak ada Kaf Be Ro Kaf Ta Alif Nun ye Alif….

Penerangan solat qasar dan jama’ adalah seperti berikut:

1.0 Solat Qasar

1.1 Takrifan

      Solat Qasar adalah mengqasarkan (memendekkan) solat       yang empat rakaat iaitu Zuhur, Asar dan Isya’ kepada dua       rakaat sementara solat Maghrib dan solat Subuh tidak boleh       diqasarkan.

 

1.2 Hukum Qasar

      Harus berdasarkan kepada dalil berikut:

      i.Al-Quran surah al-Nisa’ ayat 101 yang bermaksud;

      “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu       tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat jika       kamu takut diserang oleh orang kafir…” 

     ii. Al-Sunnah yang bermaksud;

      ‘Ya’la bin Umayyah pernah bertanya kepada Umar bin al-       Khattab, “Kenapa kita perlu mengqasarkan solat sedangkan       kita berada dalam keamanan?” Lalu beliau menjawab, “Aku       telah bertanya kepada Nabi s.a.w., dan Baginda bersabda,       solat qasar itu adalah sedekah yang Tuhan telah bersedekah       kepadamu, maka terimalah sekalian kamu akan sedekah-       Nya” 
     (Riwayat al-Nasa’i dan Abu Daud) 

 

1.3 Jarak Dibenarkan Qasar

      Dua marhalah iaitu empat burudin di mana setiap burudin       mempunyai empat farsakh dan setiap farsakh terdiri       daripada 5514 meter mengikut kiraan moden. Dari itu, dua       marhalah adalah bersamaan 89 kilometer.

 

1.4  Syarat Solat Qasar

      i. Hendaklah pelayaran atau perjalanan itu diharuskan oleh       syara’.

      ii.Jauh pelayaran atau perjalanan itu tidak kurang daripada      dua marhalah (89 kilometer / 56 batu).
      iii.Berniat qasar di dalam takbiratul ihram.
      iv.Tidak berimam dengan orang yang solat tamam        (sempurna).
      v.Hendaklah solat yang diqasarkan itu terdiri dari solat        empat rakaat.

 

1.5  Contoh Niat

                       أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا لله تعالى
      (Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat Qasar kerana       Allah Taala)

 

2.0 Solat Jama’

 

2.1   Takrifan

Solat Jama’ terbahagi kepada :

      i. Jama’ Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar       dalam waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam       waktu Maghrib.

     ii.Jama’ Ta’khir iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar        dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam        waktu Isya’.

 

2.2 Syarat Solat Jama’

2.2.1.Solat Jama’ Taqdim

      i.Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat        Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat        Isya’.
      ii.Hendaklah niat Jama’ Taqdim di dalam solat pertama        sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul        ihram.
      iii.Berturut-turut di antara solat yang dijama’kan itu.
      iv.Berkekalan pelayaran atau perjalanan itu hingga takbiratul        ihram solat yang kedua.
      v.Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur        atau Maghrib) berkekalan sehingga didirikan solat yang        kedua (Asar atau Isya’).

2.2.2. Solat Jama’ Ta’khir

                                                i.Hendaklah berniat jama’ dalam waktu pertama iaitu        Zuhur atau Maghrib.
      ii.Berkekalan pelayaran atau perjalanan hingga memberi       salam solat yang kedua.  

 

2.3 Contoh Niat

2.3.1 Jama’ Taqdim

i.Jama’ Taqdim Empat Rakaat

 أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى
      (Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan       kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)

ii.Niat Jama’ Taqdim Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى
      (Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan       kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)

2.3.2  Jama’ Ta’khir

i.Jama’ Ta’khir Empat Rakaat

 أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
      (Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan       kepada Asar tunai kerana Allah Taala)

ii.  Niat Jama’ Ta’khir Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى
      (Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan       kepada Asar tunai kerana Allah Taala

 

Jadi, kalau macam admin yang travell ke Johor Bahru atau Lembah Kelang dari Batu Pahat, admin sudah boleh buat solat-solat ni untuk memudahkan urusan admin.Alhamdulillah….

Sumber : http://www.e-solat.gov.my/

Penilaian Semula Hukum Pelaburan Amanah Saham Nasional (ASN ) Dan Amanah Saham Bumiputera (ASB ) Dan Seumpamanya (Selangor)

Tarikh Keputusan:

12 Apr, 2011

Keputusan:
Setelah meneliti setiap pandangan ahli mesyuarat dan hujah-hujah yang dikemukakan, maka Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali Ke 2/2011 yang bersidang pada 12hb. April 2011M bersamaan 8 Jumadal Ula 1432H telah bersetuju memutuskan bahawa Pelaburan Amanah Saham Nasional (ASN), Amanah Saham Bumiputera (ASB) dan Seumpamanya adalah tidak halal kerana masih belum menepati hukum syarak dengan alasan seperti berikut:-
  1. Skim Amanah Saham Nasional ( ASN ) dan Amanah Saham Bumiputera ( ASB ) secara jelas terlibat dalam aktiviti pelaburan yang bercampur-campur antara patuh syariah dan tidak patuh syariah sebahagian besarnya adalah daripada sektor kewangan konvensional. Ini berdasarkan hadis riwayat Jabir Al-Ja’fi daripada Ibnu Mas’ud:

    ما اجتمع الحلال والحرام إلاغلب الحرام الحلالMaksudnya : “ Tidak bercampur antara yang halal dan yang haram, melainkan mengalahkan yang haram atas yang halal . ”
  2. Skim Amanah Saham Nasional ( ASN ) dan Amanah Saham Bumiputera ( ASB ) diklasifikasikan sebagai dana unit amanah tidak patuh syariah oleh Majlis Penasihat Syariah Suruhanjaya Sekuriti kerana terlibat dalam pelaburan tidak lulus syariah iaitu pelaburan dalam kaunter perbankan konvensional berteraskan faedah melalui Maybank dan pasaran wang.
  3. Sumbangan kepada tidak patuh syariah adalah terbesar yang tidak bertepatan dengan kehendak syarak serta kadar yang berubah-ubah ini menyukarkan pelabur untuk membuat pembersihan terhadap hasil dividen.
Status Penwartaan:

Tidak Diwartakan

Parameter Pelaburan Emas Di Malaysia – Majlis Fatwa Kebangsaan

Keputusan: 
 
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-96 yang bersidang pada 13-15 Oktober 2011 telah membincangkan mengenai Parameter Pelaburan Emas. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
 
Setelah mendengar taklimat dan penjelasan daripada Y. Bhg. Prof. Dr. Ashraf Md. Hashim dan Y. Bhg. Ustaz Lokmanulhakim bin Hussain daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA), Muzakarah bersetuju menerima dan memperakukan Parameter Pelaburan Emas seperti berikut:
 
 
Syarat Umum Jual Beli
1. Transaksi jual beli emas mestilah memenuhi semua rukun jual beli yang digariskan oleh Syarak, iaitu pihak yang berakad, item pertukaran, dan sighah menurut ’uruf yang diamalkan. Jika sekiranya suatu transaksi tidak memenuhi salah satu rukun jual beli, transaksi tersebut dikira tidak sah.
 
 
Pihak Yang Berakad
2. Pihak yang berakad mestilah orang yang mempunyai kelayakan melakukan kontrak (Ahliyyah al-Ta’aqud) iaitu dengan memenuhi kriteria berikut:

i. Baligh, berakal dan rasyid
Jika sekiranya pihak yang berakad seorang yang gila atau kanak-kanak samada mumayyiz atau tidak mumayyiz, maka jual belinya adalah tidak sah. Akad oleh kanak-kanak yang mumayyiz adalah tidak sah kerana jual beli ini melibatkan barang yang tinggi nilainya.
 
ii. Keredhaan
Akad jual beli mestilah dimeterai oleh dua pihak yang saling reda-meredhai, tanpa ada unsur paksaan, tekanan dan eksploitasi.
 
 
Harga Belian (al-Thaman)
3. Harga belian (al-Thaman) hendaklah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad ketika sesi jual beli.
 
 
Barang Belian (al-Muthman)
4. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang wujud, dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual ketika berlangsungnya kontrak jual beli. Oleh itu, jual beli suatu yang tidak wujud secara fizikalnya dan juga jual beli suatu yang tidak dimiliki oleh pihak yang menjualnya adalah tidak sah.
 
5. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang boleh diserahkan kepada pembeli atau wakilnya. Jika barang belian tidak dapat diserahkan kepada pembeli, ataupun penjual mensyaratkan tidak menyerahnya kepada pembeli, maka akad tersebut tidak sah.
 
6. Barang belian (al-Muthman) hendaklah suatu yang diketahui oleh kedua-dua pihak yang berakad ketika sesi jual beli. Ia boleh terlaksana melalui kaedah-kaedah di bawah:
i. Melihat sendiri barangan yang hendak dibeli ketika akad jual beli, atau sebelum akad jual beli dalam tempoh yang tidak menjejaskan sifat-sifatnya.
ii. Melihat sampel barangan yang hendak dijual beli. Ini biasanya berlaku semasa proses pemesanan sebelum akad dilaksanakan.
iii. Menentukan sifat-sifat dan kadar barang belian secara terperinci yang secara urufnya tidak menimbulkan pertikaian. Dalam konteks emas, penentuannya adalah dengan mengenalpasti tahap ketulenan emas samada mengikut standard lama berasaskan karat (seperti emas 24 karat), atau standard baru berasaskan peratusan (seperti emas 999). Penentuan sifat juga mestilah mencakupi bentuk emas, samada dalam bentuk syiling, wafer, jongkong dan sebagainya. Timbangan emas secara tepat juga adalah suatu yang disyaratkan dalam penentuan sifat emas.
 
 
Sighah
7. Sighah dalam jual beli adalah suatu yang menunjukkan kepada keredhaan kedua-dua pihak untuk memetrai kontrak jual beli. Ia boleh berlaku samada melalui pertuturan, atau suatu yang boleh mengambil hukum pertuturan seperti tulisan dan seumpamanya. Manakala jual beli secara Mu’ataah (serah-hulur) juga adalah dikira sebagai sighah yang muktabar oleh sebahagian fuqaha’.
 
8. Di dalam sighah jual beli tidak boleh dimasukkan unsur penempohan. Contohnya, seseorang mengatakan, ” Saya menjual barangan ini kepada kamu dengan harga RM100 untuk selama tempoh setahun”.
 
9. Ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya.
 
Syarat Khusus Jual Beli Emas Yang Bercirikan Item Ribawi
10. Oleh kerana emas dan wang adalah dua item ribawi yang mempunyai illah yang sama, maka syarat tambahan bagi transaksi pembelian atau penjualan emas mestilah memenuhi syarat berikut:
i. taqabudh (penyerahan) antara kedua-dua item yang terlibat dalam transaksi sebelum kedua-dua pihak bertransaksi berpisah daripada majlis akad.
ii. Jual beli emas hendaklah dijalankan secara lani, dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan.
 
Syarat-syarat tersebut adalah khas bagi emas yang bercirikan item ribawi, seperti emas jongkong dan syiling emas. Syarat ini tidak termasuk barang perhiasan emas kerana ia telah terkeluar daripada illah ribawi.
 
Perincian taqabudh dan urusniaga lani adalah seperti berikut:
 
 
Syarat Pertama: Taqabudh
11. Taqabudh (penyerahan) hendaklah berlaku terhadap kedua-dua item jual beli iaitu harga dan juga barang belian (emas), dan ia hendaklah terlaksana sebelum kedua-dua pihak berpisah daripada majlis akad.
 
12. Penyerahan harga boleh dilakukan melalui kaedah-kaedah berikut:
a. Pembayaran secara tunai
b. Pembayaran secara cek yang diperakui (seperti banker’s cheque)
c. Pembayaran secara cek peribadi
d. Pembayaran secara kad debit
e. Pembayaran secara kad kredit
f. Pemindahan wang daripada akaun simpanan atau semasa.
 
Secara urufnya, kesemua bentuk bayaran di atas kecuali (c) adalah dianggap sebagai pembayaran tunai oleh penjual. Pembayaran melalui kad kredit masih lagi dianggap tunai kerana pihak penjual akan mendapatkan harga jualan secara penuh dari pihak yang mengeluarkan kad kredit tersebut. Hutang yang berlaku, jika ada, adalah di antara pemegang kad dengan pengeluar kad dan bukannya dengan penjual barangan.
 
Status tunai ini masih lagi diterima secara urufnya oleh penjual walaupun pada hakikatnya pihak penjual akan menerima secara fizikal atau dimasukkan ke dalam akaunnya beberapa hari selepas transaksi berlaku.
 
13. Penyerahan barang belian (emas) hendaklah berlaku secara penyerahan hakiki ataupun kaedah muktabar yang boleh menggantikan penyerahan hakiki. Penyerahan barang belian yang muktabar akan membawa kesan sama seperti penyerahan hakiki, iaitu:
a. Berpindah dhaman (tanggungjawab jaminan) daripada penjual kepada pembeli.
b. Kemampuan pembeli untuk mendapatkan barang beliannya pada bila-bila masa tanpa ada halangan.
 
14. Majlis akad di dalam transaksi jual beli boleh berlaku dengan pertemuan secara fizikal, ataupun secara maknawi. Contoh majlis akad secara maknawi ialah ijab dan qabul melalui telefon, sistem pesanan ringkas (sms), emel, faksimili dan lain-lain. Tetapi disyaratkan dalam semua bentuk majlis akad tersebut, hendaklah berlaku taqabudh ketika majlis akad, contohnya melalui penyerahan secara wakalah.
 
Perlu diberi perhatian bahawa majlis akad secara bertulis akan hanya bermula apabila ianya diterima oleh pihak yang berkontrak. Contohnya, pembeli menandatangani akad jual beli dan kemudian menghantarnya melalui pos kepada penjual. Selepas tiga hari, akad tersebut sampai ke tangan penjual. Maka majlis akad bermula pada waktu tersebut, jika pihak penjual bersetuju, maka akad tersebut perlu disempurnakan oleh penjual dengan menandatanganinya, dan barang belian hendaklah diserahkan kepada pembeli secara hakiki atau hukmi.
 
 
Syarat Kedua: Secara Lani
15. Transaksi jual beli emas hendaklah berlaku secara lani dan tidak boleh dimasuki sebarang unsur penangguhan, samada dalam penyerahan harga atau dalam penyerahan emas.
 
16. Penangguhan penyerahan harga yang tidak dibenarkan adalah meliputi pembelian secara hutang secara keseluruhannya atau pembelian secara bayaran ansuran.
 
17. Kelewatan penyerahan emas yang melebihi tempoh tiga hari selepas akad jual beli dimeterai adalah tidak dibenarkan sama sekali.
 
Manakala bagi kelewatan penyerahan emas dalam tempoh kurang daripada tiga hari, Muzakarah mengambil maklum bahawa terdapat perbezaan pandangan ulama di dalam hal ini. Namun Muzakarah lebih cenderung untuk mengambil pakai pendapat yang tidak membenarkan berlakunya kelewatan walaupun tempohnya kurang daripada tiga hari. Dengan kata lain, penyerahan emas mestilah di lakukan di dalam majlis akad tanpa ada penangguhan. Ini adalah kerana di dalam urusniaga emas, kelewatan tiga hari bukanlah suatu uruf, berbeza dengan isu tukaran matawang asing.
 
Di dalam pertukaran mata wang asing, tempoh T+2 diperlukan kerana ianya melalui proses tertentu yang melibatkan tempoh masa bekerja yang berbeza antara negara, perpindahan wang elektronik, clearing house dan lain-lain lagi. Proses-proses yang disebutkan ini tidak terdapat di dalam perniagaan jual beli emas fizikal. Maka adalah tidak tepat untuk membuat qiyas ke atas proses pertukaran matawang asing.
 
Namun secara praktikal, pihak penjual akan menyerahkan emas selepas amaun bayaran yang dibuat melalui cek dan sebagainya dikreditkan ke dalam akaunnya. Proses ini biasanya akan mengambil masa tiga hari bekerja. Di dalam menangani tempoh antara penyerahan cek dan penerimaan emas, maka pihak penjual dan pembeli bolehlah mengambil pakai aturan berikut:
 
Pihak pembeli akan hanya membuat pesanan (order) kepada penjual dengan dinyatakan jenis dan berat emas yang ingin dibelinya. Pesanan ini akan disertai dengan pengiriman wang ke akaun penjual. Pada tahap ini, perkara berikut perlu diberi perhatian:
 
i. Pada peringkat ini, akad jual beli emas masih belum berlaku.
ii. Wang yang berada di dalam akaun penjual masih lagi bukan milik penjual tersebut. Ianya masih milik pembeli dan disimpan sebagai amanah oleh penjual. Di dalam hal ini, adalah lebih baik jika satu akaun khas yang bersifat amanah (trust account) dibuka oleh penjual.
iii. Emas masih lagi kekal menjadi milik penjual dan ia bertanggungjawab penuh ke atas emas milikannya itu.
iv. Di dalam peringkat ini, pembeli masih boleh membatalkan pesanan yang dibuat dan penjual hendaklah memulangkan wang kepada pembeli. Namun, jika berlaku kerugian sebenar disebabkan pembatalan tersebut, bolehlah dibuat syarat bahawa ia perlu ditanggung oleh pembeli. Contohnya, pembeli membuat pesanan 100gm emas 999 dengan harga RM20,000. Ketika ini, pihak penjual telah menyimpan emas tersebut dan tidak menjualkannya kepada pihak lain yang telah bersedia untuk membelinya. Selepas tiga hari, apabila penjual bersedia untuk membuat akad jual beli dan seterusnya menyerahkan emas tersebut kepada pembeli, pembeli membatalkan pesanannya. Pada hari tersebut harga emas telah jatuh kepada RM19,000. Dengan kata lain, penjual akan kerugian RM1,000 jika menjualnya kepada pihak lain. Di dalam hal ini, kerugian sebenar adalah sebanyak RM1000.
 
Apabila wang pesanan sudah diberi clearance oleh bank, maka akad jual beli perlu dilakukan. Wang di dalam trust account (jika ada) bolehlah dipindahkan ke akaun penjual dan emas hendaklah diserahkan kepada pembeli.
 
 
Akad Dan Unsur Sampingan
 
18. Penglibatan hibah dalam transaksi jual beli samada hibah dalam bentuk barangan ataupun wang tunai adalah dibenarkan jika mencukupi syarat-syarat hibah, dan tidak melibatkan unsur-unsur yang bercanggah dengan syarak. Perlu diberi perhatian bahawa hibah secara hakikatnya adalah akad sukarela dan ia bukanlah di dalam bentuk lazim. Dengan kata lain, jika janji hibah ini tidak ditunaikan oleh penjual, maka pembeli tidak boleh memaksanya memberi hibah tersebut.
 
19. Penglibatan wadiah dalam pelan pelaburan emas hendaklah menepati hukum hakam wadiah, yang antara lain ialah pegangan wadiah adalah berasaskan kepada Yad Amanah.

20. Seseorang yang membeli emas bebas mengendalikan (tasarruf) emasnya, termasuklah memberi pinjaman (qardh) kepada orang lain. Tetapi hendaklah memenuhi kriteria qardh yang dibenarkan syarak, yang antara lain tidak boleh membawa unsur faedah, tidak wujud unsur ”salaf wa bay” iaitu hutang yang diikat bersama dengan jual beli.
 
21. Seseorang yang membeli emas bebas mengendalikan (tasarruf) emasnya termasuk menjadikannya sebagai pajakan untuk wang secara hutang, selagi konsep al-Rahn yang digunakan adalah bertepatan dengan hukum syarak. Namun secara teorinya, perkara ini seharusnya tidak digalakkan kerana secara tidak langsung ia menggalakkan aktiviti berhutang di dalam keadaan yang tidak perlu.
 
22. Wa’d boleh dimasukkan dalam pelaburan emas, selagi mana ia adalah wa’d dari sebelah pihak dan bukannya muwa’adah dari kedua-dua belah pihak. Contoh aplikasi wa’d dalam konteks ini ialah membuat purchase order, iaitu pelanggan membuat perjanjian untuk membeli emas dengan harga tertentu. Perjanjian pembelian ini dinamakan ’kunci harga’. Sekiranya proses kunci harga adalah menyamai proses akad jual beli, ia tidak dibenarkan kerana akan berlaku penangguhan.
 
23. Transaksi jual beli hendaklah bebas daripada unsur-unsur riba, perjudian, gharar yang berlebihan, dan kezaliman. Jika sekiranya terdapat unsur-unsur tersebut, transaksi jual beli adalah dikira tidak memenuhi kriteria syarak.
 

Peminat Emas Fizikal : Apa Yang Berlaku Pada 15hb Ogos 1971?

Salam sejahtera kepada semua. Untuk entry kali ini admin ingin berkongsi sejarah yang tercatat dan berlaku pada tarikh di atas. Mungkin ramai yang masih belum tau apa yang telah berlaku pada tarikh tersebut.

Berdasarkan kepada pembacaan admin di dalam buku yang berkaitan dengan emas, pada tarikh tersebut, Encik Richard M. Nixon iaitu Presiden Amerika Syarikat pada masa itu telah mengambil langkah yang begitu drastik dan merupakan peristiwa yang mengubah senario pemilikan emas oleh orang ramai. Apa yang berlaku adalah pertalian antara Dolar US dan emas telah diputuskan. Dalam ertikata yang lain, Dolar menjadi Matawang fiat yang ‘berdiri sendiri’ dan tidak disokong oleh atau bersandarkan kepada emas atau apa-apa barang berharga yang lain. Tindakan ini menjadikan semua matawang di dunia ini juga menjadi matawang fiat kerana semuanya teriakt dengan Dolar US. Tujuan utama perkara ini dilakukan adalah untuk menghalang lebih banyak emas fizikal dari mengalir keluar dari negara Amerika Syarikat yang mana pada ketika itu hutang negara Uncle Sam tersebut dibayar menggunakan Emas.

Mulai saat tersebut, kerajaan Amerika Syarikat mula mencetak matawang fiat sesuka hati bagi tujuan melunaskan hutang piutang dan menanggung perbelanjaan yang semakin bertambah saban tahun. Semakin banyak fiat USD dicetak, semakin banyak hutang yang perlu dibayar. Tindakan mencetak fiat USD sesuka hati sebenarnya tidak membantu Amerika Syarikat untuk menjelaskan hutang-hutangnya.Malah, semakin memburukkan keadaan dengan kadar inflasi yang semakin tinggi.

Apabila pertalian antara Dolar US dan Emas diputuskan, seperti layang-layang, harga emas mula naik secara mendadak dari paras $35/auns sehingga $200/auns pada 1974. Berlaku turun naik harga untuk selama tempoh 20 tahun di mana harga emas lebih banyak mengalami kemurungan sehinggalah pada tahun 2001. Pada tahun tersebut, harga emas mula mendaki sehinggalah sekarang.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.